tootiki


På Svenska?In English?Auf Deutsch?


 

Shetlandsöarna 2010

Vi kastade loss den 21 juni ifrån Göteborg och seglade till Shetland via Norge. Seglingen genomfördes som en löst sammanhållen eskadersegling för Svenska Kryssarklubbens Västkustkrets där vi var eskaderledare.

Väl framme vid Shetland låg vi i hamnarna Lerwick, Fair Isle, Scalloway, Papa Stour, Whalsey och åter i Lerwick innan vi seglade hem igen via Farsund i Norge.

Vi ankom Göteborg igen efter 6 veckor - den 2 augusti.

Total seglad distans blev drygt 1100M.

Medseglande båtar på eskadern var Gemini (2 personer + gäster), Vidania (2 personer), Anna af Götarp (2 personer + gäster), Seniora Rigida (3 personer), Ebi (2 personer) och Storm-Stina (3 personer). På Tootiki var vi 2 vuxna samt fem barn den andra halvan av seglingen. Med ombord var också först Mats och sedan Andreas som gäster.

Eskadern var en löst sammanhållen eskader helt utan i förväg planerade aktiviteter eller planer mer än seglingen till Shetland. Väl där var ambitionen att segla ett varv runt Mainland. Allt detta uppnåddes.

Vädret under denna eskader var dock markant mycket blåsigare än vad som tidigare har varit normalt för Shetland. De dagar det inte blåste kuling eller mer mycket få och de användes i princip för förflyttningar. Övriga dagar blev liggdagar.

Förhoppningen att kunna ankra vid mindre öar och i vackra vikar blev det inget av på grund av de kraftiga vindarna. Samtliga nätter har vi legat förtöjda vid kaj eller varit under gång på väg till eller från Shetland.

Under eskaderns gång har inga större problem uppstått. Tootikis motorproblem (se loggboken nedan för den 19/7) torde vara det mest allvarliga. Utöver detta så har mindre problem med självstyrningar, datorer, trasig förtöjningsknap, lite vatten i en dieseltank, ett tappat fall och liknande uppstått men alla lösts snabbt och smidigt med i första hand eskaderns samlade resurser.

Eskadern var på alla vis lyckad och bra men lite bättre väder, i form av svagare vindar, kunde ha önskats.

Karta


Länkar - Shetland

Några länkar där man kan läsa mer om Shetland och segling i farvattnen runt Shetland.

Loggbok - Tootiki

Alla bilder är inte upplagda i denna loggbok ännu.

Måndag, 21 juni (dag 1)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~22 Hinsholmskilen - mot Farsund - Till havs V 2 Motorgång

Mat stuvning

Som vanligt första dagen på semestern (även om Thomas och Mats hade packat ner mycket under söndagen) så tog det tid att komma iväg. Mycket skulle packas, handlas, köras, stuvas och göras i ordning.

Men vi kom iväg till slut. Prognosen lovade svaga vindar under natten och under morgonen ökande till upp till 10 ifrån SV. I södra Skagerack så fanns det ett litet område med risk för kuling men det skulle vi passera klart norr om. Ett väder som inte var perfekt men på alla vis ändå var lovande för en någorlunda behaglig tur till Farsund där eskadern skulle samlas.

Tisdag, 22 juni (dag 2)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - ~16 Arendal 120M Arendal V 5>V 15 -

Arendals hamn

Natten blev precis så lugn som det var utlovat. Några timmar efter att vi hade passerat Skagen så började det blåsa och vi satte segel.

Vinden ökade och vred sedan ifrån SV till V. På förmiddagen så hade vi ingen chans att ligga upp Farsund längre utan siktade mer mot Kristiansand. Sjön växte till och vinden ökade till runt 15 m/s. Efter ytterligare någon timma så gav vi upp det kraftiga stampandet och föll av och la kurs emot Arendal som då låg nästan rakt norr om oss.

Runt 15M söder om Arendal så började självstyrningen låta konstigt och gjorde stundtals inte sitt jobb som den skall. Efter lite omstart försök så gav den upp helt och bara surrade och krasade i linjärmotorn så vi handstyrde in till Arendal.

Väl förtöjda så var vi i rätt slitna och i stort behov av glass. En promenad på stan prioriterades därför en stund framför självstyrningen.

På kvällen skruvades linjärmotorn loss och det konstaterades att ett antal kugghjul i plast i "växellådan" var helt slut. Sådana hade vi naturligtvis inga i reserv ombord...

Onsdag, 23 juni (dag 3)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~8 Arendal ~18 Farsund 80M Farsund SV 4 -

Lindesnes fyr

Svaga vindar rakt i näsan och ett relativt stort behov av att ankomma Farsund denna dag gjorde att vi körde motor hela dagen mot den svaga vinden. Vi höll oss utomskärs för att få kortast väg och lite medström.

Under dagen så kontaktades reservdelsleverantören till självstyrningen och med lite mailproblem så tog det en stund att komma fram till exakt vilka artikelnummer som behövdes.

När arbetsdagen var slut så hade vi ännu inte fått något leveransbesked.

Angöring av Farsund var som vanligt magnifik!

På kvällen fick vi information om att en av eskaderbåtarna skulle komplettera sin besättning med barn och svärson. De skulle köra bil upp ifrån Göteborg under nästföljande dag. Alltså kunde de ta med sig reservdelar till självstyrningen upp om vi bara kunde hitta någon som hade dem på lager.

Torsdag, 24 juni (dag 4)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~13 Farsund ~19 Egersund 40M Egersund SV 8 -

Mot Egersund

Transporten till Egersund skulle lämna Göteborg klockan 12. Efter mycket ringande så fick vi klockan 11:50 besked att RamNav i Göteborg hade det reservdelskit på lager som vi behövde. Bilen dirigerades dit och rapporterade klockan 12:15 att de hade paketet i sin hand.

Alltså kunde vi kasta loss och segla norrut emot Egersund dit övriga eskaderbåtar redan hade nått eller var på väg.

Seglingen norrut var händelselös men rätt dimmig. Angöringen av Egersund var okomplicerad då dimman då hade lättat.

Fredag, 25 juni (dag 5)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - Egersund - -

Orkestern

Liggdag i Egersund i väntan på bra passageväder till Shetland. Alla passade på att bunkra lite extra.

På kvällen var det dagen innan en sommarfestival i Farsund. Denna kväll chartrar en orkester alltid en större motorbåt och kör långsamt runt i hamnen och spelar för allmänheten. Ett fantastiskt uppträdande som vi njöt och fascinerades av.

Lördag, 26 juni (dag 6)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~10 Egersund - Mot Lerwick - Till havs V 5 -

Avgiftsfri Diesel

Det väder vi har följt i några dagar håller i sig och prognosen såg nu ut att vara tillräckligt bra för avgång emot Shetland. Relativt svaga V/NV vindar under dagen, sedan vridande till S och avtagande under natten. Dagen därpå återigen ökande upp till 12 och vridande till SO där vinden håller sig tills vi har ankommit Shetland. Ett väder som kräver lite motorgång men i övrigt torde ge en behaglig tur över med mestadels undanvind.

På vägen ut ur Egersund så bunkras "Avgiftsfri" (skattefri) diesel.

Den norra leden ut går under en bro som i våra sjökort skulle vara 23 meter hög. Det är gränsfall då vi anser Tootikis mast vara 24 meter hög (med antenn). Väl framme vid bron så var den omskyltad till 22 meter. Vi gick mycket långsamt fram emot den och mot den svaga motströmmen och konstaterade att masten eller antennen inte tog i. Men någon större marginal hade vi inte ens då vi gick precis där bron var som högst.

Väl ute på Nordsjön så satte vi segel och kunde hålla en kurs på strax S om V i soligt väder.

På kvällen avtog vinden och vi startade motorn och under natten var havet helt spegelblankt.


Skymningen


Söndag, 27 juni (dag 7)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - Mot Lerwick - Till havs SO 0->SO 15 -

Styrman

På morgonen kom så sakta vinden tillbaka och vred runt emot S och SO. En stund efter lunch var det segelbart igen och vi satte segel.

Ungefär halvvägs till Shetland så passerade vi som vanligt bältet med oljeplattformar. De var, som vanligt, noga med att man håller minst 500 meter säkerhetsavstånd till dem och kontrollerar ofta över VHF-radion att man vet om regeln innan man kommer för nära.

Vissa plattformar har en egen GSM-bas-station på sig vilket gjorde att vi kunde skicka lite SMS och ringa hem och rapportera läget.

Vinden fortsatte att öka och under eftermiddagen så blåste det närmare kuling (15 m/s). Vi hade en fantastisk slör och gjorde för full stor och full genua under flera timmar en snittfart på över 9 knop.

På kvällen minskade vinden igen och runt midnatt kom det dimma krypande.

Måndag, 28 juni (dag 8)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - ~6 Lerwick 260M Lerwick S 8 -

Bressay Fyr

Först när vi var rakt söder om ön Bressay (ligger utanför Lerwick) så började dimman att lätta. Vi kontaktade Lerwick Port Control och "reserverade" plats för alla sju båtarna.

Inne i hamnen låg en säl och tog emot oss. Den var så nyfiken på oss att den nästan kröp upp på badplattformen medans vi cirkulerade långsamt i hamnen.

Vi förtöjde i Albert Dock och sov en stund innan övriga båtar började droppa in under morgonen.

Efter lite mer sovmorgon så tog vi en promenad genom Lerwick, besökte parkerna och tittade på brochen Clickimin som ligger i den västra utkanten av Lerwick.

På kvällen samlades hela eskadern i puben på Lerwick Boating Club.


Förtöjda Lerwick

Trädgårdsmästaren

Clickimin

LBC/Båtklubben


Tisdag, 29 juni (dag 9)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - Lerwick - -

Gruppfoto

Hela eskadern är nu samlade i Lerwick och vi hälsar alla välkomna och delar ut eskaderplaketten. I vanliga fall brukar detta göras på eskaderns sista dag men då vi nu hade nått vårt mål och det var osäkert på hur mycket vi skulle komma att segla tillsammans så ändrade vi på denna traditionen denna gång.

Lerwick Boating Club fick besök av oss alla för dusch, internet, lite dricka och vi passade på att via internet boka hotell i Aberdeen för vår resa tillbaka ifrån Sverige med barnen några veckor senare.


Datoriserande


Onsdag, 30 juni (dag 10)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~10 Lerwick ~16 Fair Isle 40M Fair Isle NV 6->V 2 -

Fair Isles hamn

Andreas anlände med färjan ifrån Aberdeen under morgonen och mönstrade på ombord efter en promenad genom Lerwick.

Alla båtarna kastade loss under morgonen och vi avgick som sista båt emot Fair Isle.

Vindarna var svaga och det var osäkert på om det var bäst att gå nära land där medströmmen var lite starkare eller gå en bit ut till havs och få lite mer vind.

Utanför ön Mousa så passade vi på att provhissa vår genacker för första gången och seglade med den ner till Sumburghead. Där vred vinden och avtog så motorn startades.

Runt 10M norr om Fair Isle så rapporterade Gemini val i närheten. Efter en stunds noggran utkik så siktade vi valar, troligen vikvalar, några gånger runt 500 meter ifrån oss under 10 minuter. Tyvärr kom de inte närmare oss.

Angöringen av Fair Isle var helt okomlicerad då vi ankom vid nära nog slack-vatten och ingen vind. Vi förtöjde utanpå färjan Good Shepherd.

Balder (vår dinge i form av en liten RIB) sjösattes och en tur till, runt och in i några grottor blev eftermiddags sysselsättningen. Det visade sig att tanken inte bara läcker ut bensin utan också hade läckt in vatten så motorn gick inte speciellt bra...

Efter middagen så tog vi en promenad till fyren på den norra udden. Vägen ut till mistluren håller på att rasa så det var kanske sista sommaren den gick att besöka - någonsin. Vi tittade också på Lunnefåglar, Fair Isle-får samt stiftade våra första bekantskaper med öns något kittsliga Stor Labbar som likt Vildvittror anfaller ifrån skyn (dock alltid emot vinden).

Väl tillbaka i hamnen så visade vi också intresse för att morgonen efter handla hummer av en lokal fiskare.


Gennacker

En av grottorna

Norra fyren



Lunnefågel

Fair Isle får

Labb-attack

Eskaderträff


Torsdag, 1 juli (dag 11)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Hummerval...

Dagen erbjuder ett eländigt väder med mycket hårda vindar på stundtals över 20 m/s, dimma och en del regn. Alltså ett strålande väder ett ta en långpromenad.

Innan vi gav oss av så fick vi peka ut vilka humrar vi önskade köpa av fiskaren. Han tog sedan med sig dessa och kokade dem under dagen åt oss (vi hade ingen tillräckligt stor kastrull).

Vi bunkrar lite mat, fika, vatten, kompass, regnkläder och bra skor och ger oss av.

Vandringen leder oss upp på toppen av Ward Hill (hösta punkten på Fair Isle) där vi hittade massor av lämningar ifrån 2:a världskriget. Sen ner utmed södra sluttningen mot och över flygfältet. Vi fortsätter ner genom de bebyggda områden på ön och vänder inte förens vi är vid den södra fyren. På vägen norrut väljer vi den östra vägen och passerar kyrkorna, skolan och ser på avstånd resterna av det kraschade tyska flygplanet. En fantastisk vandring men mestadels i så tät dimma att vi knappt såg varandra även om vi höll varandra i händerna.

Väl tillbaka i hamnen så hade humrarna levererats. En sämre middag kan man ha efter en långpromenad (drygt 20 kilometer).


På Ward Hill

Teknikhistoria

Flygplatsterminalen

Södra fyren



En av kyrkorna

Middagen


Fredag, 2 juli (dag 12)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Dalgången

Även denna dag var blåsig och vi hade mer kvar att se av Fair Isle.

Denna dag utforskades de södra delarna lite närmare liksom affären med den sammanbyggda posten. Vi klättrade också upp till klippan som ligger närmast Sheep Rock och stannade på vägen till vid flygplansvraket och tog lite närbilder på det.

Vi studerade också fågelstationens fågelfällor (med namnet Heligoland trap då de "uppfanns" på Helgoland) och tog en promenad i den frodiga dalgången där flest unika fåglar fångas in varje år.

På kvällen samlades hela eskadern i puben i fågelskådningsstationens nya hus och delade seglarhistorier med varandra.


Sheep Rock

Vrakets motorer

Hamnen

Fågelstationen



Puben


Lördag, 3 juli (dag 13)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~8 Fair Isle ~15 Scalloway 40M Scalloway S 7 -

Good Shepherd

Färjan Good Shepherd skulle till Grutness denna dag vilket gjorde att de styrde när vi skulle kasta loss.

Hela eskadern lämnade Fair Isle samtidigt som färjan men vi gick emot Scalloway på västkusten istället.

Vindarna var precis lagom för undanvindssegling och vi hade alla en fantastisk segling.

När vi var strax norr om St. Ninian´s Isle så blev vi uppropade av Shetland Coastgard. De hade fått en rapport ifrån någon på land om en segelbåt just där vi låg som såg ut att ha problem. Vi kunde rapportera att vi inte hade något problem och att inga andra segelbåtar fanns i vår närhet. Det känns väldigt skönt att de bryr sig och kontrollerar alla rapporter! Vi lovade att rapportera till dem när vi hade förtöjt i Scalloway.

I Scalloway förtöjde vi i marinan inne i East Voe och fick nycklar till grinden och information om att det var karneval några timmar senare inne i Scalloway.

Efter besöket på karnevalen som var som en Chalmers Cortége i miniatyr så handlade vi kinamat på en hämtkrog på vägen tillbaka till båten.


Storm-Stina

Marinan

Avatars


Söndag, 4 juli (dag 14)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Chipsprovning

Blåsdag och därmed liggdag i Scalloway. Ombord på Tootiki hade vi en fixar och slappa dag. Vi gjorde inget speciellt helt enkelt.

Övriga eskaderbåtar roade sig desto med genom taxiturer runt ön och lån av badhuset i Scalloway.

På eftermiddagen samlades alla nere i Tootiki för en gemensam fika och "skepparmöte" om planerna och vädret för de närmaste dagarna.

Efter middagen hade vi chipsprovning ombord för att prova några av de mer udda smakerna som fanns i den lokala affären.

Måndag, 5 juli (dag 15)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~10 Scalloway ~15 Papa Stour 25M Papa Stour V 10 -

Hamnvakten

På morgonen lämnar Mats Tootiki för att ta bussen till Lerwick och därifrån vidare hem till Sverige.

Alla båtarna kastade loss under förmiddagen. Tootiki, Seniora Rigida och Storm-Stina seglade direkt till Papa Stour. De andra fyra gick till Skeld bara några få distans väster om Scalloway.

På vägen till Papa Stour var det blåsigt och bitvis väldigt grov och konstig sjö på grund av ström emot vind när man kom för nära land. Strömkartorna vi hade var inte så tydliga i detta området som man kan önska. Vi lärde oss och gick längre ut efter en stund.

I Sound of Papa så fick vi kraftig medström vilket alltid är trevligt om man är på rätt ställe. Det var det här om man bara såg till att ha koll på ens position då det ligger två öar och ett grund mitt i sundet. Den ena ön, Forewick Holm, är annekterad av galen man och det ryktas om att han har hotat med att skjuta om man kommer för nära. Vi tog det säkra före det osäkra och höll oss på en bits avstånd.

Väl inne i Housa Baas (den östra viken på Papa Stour) så visade det sig att den nya piren (för färjan) var större än vi hade information om. Den gamla piren låg dessutom lite i "lä" om den stora och visade sig även vid lågvatten ha gott och väl ett djup om 3 meter på nocken. Vi förtöjde långsides, på nocken, med de andra två båtarna utanpå oss.

Innan vi lämnade båten kom hamnvakten, i form av en säl, och kollade in oss noga ifrån alla håll. I övrigt såg vi knappt något liv på ön förutom fåglar i mängd.

På kvällen tog vi en kortare promenad upp till öns flygplats och tillbaka.


Hamnen

Terminalbyggnaden

Hamna Voe

Karta


Tisdag, 6 juli (dag 16)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Nordkusten

Väderprognosen för denna dag var blåsigt men klart och fint väder ända fram till sena eftermiddagen. Vi packade därför fika, mat, vatten, kameror, minneskort och olika kläder och gick iväg på en långpromenad som tog runt i princip hela ön. Där vi passerade de norra vikarna, högsta punkten på ön, nästan hela västkusten med bland annat Kirsties Hole. På vägen tillbaka rundade vi Hamna Voe och gick sen över flygfältet tillbaka ner till hamnen. Denna promenad var den absoluta höjdpunkten på denna seglingen!

Strax efter vi rundat Hamna Voe på vägen tillbaka så började vädret försämras med regn och lätt dimma.

På västkusten så hittade vi ett sjöfynd i form av en större kulfendert i gott skick som Thomas inte kunde stå emot att ta med tillbaka till båten. Den fick vi nytta av...

Prognosen för natten lovade hårda vindar rakt ifrån syd. Vilket vi också fick... Hamna Baas-viken är 0,3M i N-S-riktning men det byggdes ändå upp mycket sjö i de hårda vindarna (upp emot 20 m/s). I och med att vi låg med långsidan emot sjön och vinden så blev det en natt med mycket ryck och slit i förtöjningstamparna och stort tryck på fendertarna. Vår nya stora kulfendert gjorde ett strålande jobb!


Fårskav

Stack

Styrman på hål

Bevakade



Kirsties hole

Stormfågelrede

Triftfotograf

Kvarn



Trift

Fendert


Onsdag, 7 juli (dag 17)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~9 Papa Stour ~21 Whalsey 50M Whalsey S 10->S 15 -

Storm-Stina (igen)

Denna dag var planen att runda Mainland och gå in i Yell Sound och där stanna i hamnen Colla Firth.

Seglingen norrut var fantastisk och vi surfade ikapp och förbi Storm-Stina snabbare än kvickt!

Hamnen i Colla Firth var dock mindre än vad den såg ut att vara i hamnboken och med vindbyar på närmare 20 m/s så var det inte att tänka på att gå in i den fulla hamnen och hoppas finna plats. I lugnt väder hade det kanske gått att vända där inne men inte i det rådande vädret.

Vi seglade därför vidare österut och sen söderut och angjorde till sist Whalsey. Även där var det blåsigt och det var fullt i hamnen så vi försökte förtöja utanpå en segelbåt med massor av vind i sidan inne i hörnet av hamnbassängen. Det var inte görbart utan att ta risker. Vi la oss därför utanpå någon form av fiskebåt som verkar kratta upp musslor. Den var rostig, skitig och full av bråte men stabil att ligga vid så den dög för natten.

På kvällen så bjöd Seniora Rigida på middag.

Torsdag, 8 juli (dag 18)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~9 Whalsey ~15 Lerwick 15M Lerwick SV 12 -

Vi kastar loss ifrån Whalsey på morgonen och hoppades kunna segla en bit ner mot Lerwick. Vinden är dock rakt i näsan, tidvattnet är emot oss och vågorna är allmänt stökiga. Detta gör att segla inte är direkt attraktivt men att gå för motor var heller inte lämpligt. Tootiki gjorde långa tider inte mer än 3 knop över grund under rådande förhållanden. En tråkig transport förflyttning helt enkelt. Lämnar Whalsey.

Vi var tvungna att vara i Lerwick en stund innan 19 då färjan till Aberdeen avgår - för den skulle Andreas med. Detta gjorde att vi inte hade några direkta alternativ än att ta oss fram under rådande omständigheter.

Vi kom till sist fram i tid och förtöjde på vår favoritplats i Albert Dock där vi visste att vi sen skulle kunna lämna Tootiki i några dagar medans vi reste hem och hämtade upp barnen.

Fredag, 9 juli (dag 19)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Nu var det bara "vi" (Thomas och Styrman) kvar. Vi passade på att hyra en bil och körde runt en stor del av Mainland. Vi var till Sumburghead, Jarlshof, St Ninians Isle, Aith (och hälsade på Gemini och Vidania som dock var besättingslösa) samt Mavis Grind (100 meter brett näs med Atlanten på ena sidan och Nordsjön på andra). Vi passade också på att storhandla lite när vi slapp dra hem allt på vår vagn.

Lördag, 10 juli (dag 20)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Vi packade ihop vad som behövdes för hemresan. Vi såg över och kompletterade förtöjningarna lite. Vi pratade med hamnkontoret och informerade dem om att vi skulle vara borta ifrån Tootiki i några dagar.

På förmiddagen så lämnade Storm-Stina och Seniora Rigida Lerwick för att påbörja seglingen hemåt.

Något vi borde ha gjort tidigare är att besöka Shetlands museum som bara ligger 10 minuters promenad ifrån Albert Dock. Nu gjorde vi det och konstaterade också att det är just så bra som alla sagt. Inte stort, berättar inte allt, inte överambitiöst utan väldigt lagom och bra. Väl värt ett besök och helt gratis vilket gör det ännu mer värt ett besök!

På kvällen tog vi färjan "Hjaltland" från Lerwick till Aberdeen och passade på att äta i "den fina restaurangen" ombord på vägen söderut innan det sjölä som Mainland ger försvinner.

Sen sov vi gott i vår hytt ombord.

Söndag, 11 juli (dag 21)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Färjan angjorde Aberdeen klockan 7 på morgonen. Vi lämnade färjan och åt frukost på ett morgonöppet Mac Donalds.

Under dagen så vandrar vi runt Aberdeen och shoppar, fönster shoppar, kollar upp hotellet och undersöker aktiviteter för barnen när vi kommer tillbaka två dagar senare.

Lunch åt vi på en Sushi-resturang av löpande-band typ. Man tar det man vill äta ifrån ett löpande-band och betalar baserat på det antal tallrikar av en viss färg man samlat på sig. Mycket gott och roligt att till sist få prova på denna typ av restaurang!

På eftermiddagen tar vi bussen ut till flygplatsen ifrån stationen. Väl på flygplatsen så visar det sig snart att vårt flyg är försenat och att det därmed kommer att bli svårt att hinna med i första hand Styrmans byte i Köpenhamn till hennes plan till Stockholm.

Planet kommer till slut iväg och flyger in en del tid på vägen men vi landar ändå sent i Köpenhamn. Efter en ordentlig löprunda till Styrmans gate så visar det sig att även hennes plan till Arlanda är sent då Kastrup varit stängt en stund på kvällen på grund av ett mycket kraftigt åskväder. Således så hinner hon med sin flight och får till och med vänta en stund i gaten...

Väl i Stockholm så sover Styrman över hos en vän i centrala stan för att morgonen därefter möta barnen på centralen och ta tåget emot Göteborg.

Thomas flight emot Göteborg lyfter 45 minuter senare. På Landvetter hämtas han av sin far och körs hem till sin säng.

Måndag, 12 juli (dag 22)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Styrman får barnen levererade till Stockholm Central klockan 6 på morgonen och kliver då direkt på ett X2000-tåg emot Göteborg.

Thomas får barnen levererade strax efter 6.

Styrman och barnen hämtas upp på centralen och vi tar sen alla tillsammans lokalbussen ut till Säve Flygplats.

Ryan Air flög oss sedan till Prestwick på Skotlands västkust där vi landade på eftermiddagen. Därifrån tog vi tåget till Glasgow för byte av tåg till det som går till Aberdeen.

Till Aberdeen kom vi vid 21-tiden på kvällen. Det var inte så svårt att få barnen att sova då.

Tisdag, 13 juli (dag 23)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Efter väckning, hotellfrukost och utcheckning så vandrade vi en stund genom staden till ett "Experimentum" av mindre storlek. Där kunde man prova på ett antal olika experiment och fika lite.

Vid lunch så gick vi in mot centrum igen och Styrman gick på Mac Donalds med de barnen som önskade sådan mat och Thomas gick till Sushi-resturangen med de som önskade sådan mat.

På eftermiddagen gjorde vi Aberedeens sjöfartsmuseum vilket var förvånansvärt trevligt med tanke på att de inte tog ut något inträde.

Färjan avgick vid 17-tiden och på vägen ut tittade vi på Aberdeens hamn som är en av de mest aktiva i hela Storbritannien tack vare oljeindustrin.

Onsdag, 14 juli (dag 24)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Klockan 7 angjorde färjan Lerwick och vi åt frukost ombord och tog sen en promenad via Coop till Tootiki för att pusta ut lite efter resan.

Under dagen så fick barnen bekanta sig lite med tidvatten, krabbfiske och inte minst - lekplatsen i Lerwick.

Torsdag, 15 jul (dag 25)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Denna dag blåste det kuling varvid vi låg kvar i Lerwick.

Denna dag hade vi födelsedagskalas och firande ombord för det minsta barnet.

Fredag, 16 juli (dag 26)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Denna dag blåste det kuling varvid vi låg kvar i Lerwick.

Under dagen så besökte vi bland annat Shetlands museum med alla barnen.

När vi kom tillbaka så låg det en norsk trimaran utan mast och med en del skador på däck förtöjda precis akter om oss. Det visade sig att de hade mastat av i den kraftiga vinden dagen innan cirka 100M OSO om Shetland. Först får de hjälp av ett supplyfartyg men det är för stort för att kunna ge någon bra hjälp. Lerwick Lifeboat får frågan om de vill gå så långt ut och hjälpa till vilket de säger ja till. Således så kör de 80M med vinden, kopplar en bogserlina, och bogserar sedan tillbaka mot vinden (20-25 m/s) och upp till 8 meter höga vågor. Det tar dem 12 timmar och på vägen så går bogserlinan av tre gånger. Besättningen på trimaranen var lite slitna när vi såg dem...

Lördag, 17 juli (dag 27)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Denna dag blåste det kuling varvid vi låg kvar i Lerwick.

Vi tar en "långpromenad" med barnen till broachen Clickimin och passerar bland annat huset där Shetland Coast Guard har sin verksamhet (se bilden).

Vi passade också på att storhandla lite när vi ändå passerade Tesco (som ligger ett stenkast ifrån Clickimin).

Söndag, 18 juli (dag 28)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Denna dag blåste det kuling varvid vi låg kvar i Lerwick.

Det var soligt och relativt varmt i luften denna dag - trots vinden. Några av barnen badad ifrån båten i det 10 gradiga vattnet. De doppade sig i alla fall. Att kalla det bad är nog gränsfall. Andra klättrade upp i masttoppen för att därifrån bli fotograferade. Och några gjorde båda delarna.

På kvällen blev det jordgubbskvällsfika.

Måndag, 19 juli (dag 29)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~9 Lerwick ~17 Lerwick 30M Lerwick S 7 -

Så till sist - mer lagom vindar. Ebi och Anna lämnade Lerwick och seglade emot Norge.

Gemini och Vidania seglar emot Out Skerris och vi planerar att möta dem där på kvällen innan vi gemensamt dagen efter går emot Norge.

Vi checkar vederbörligen ut oss ifrån Lerwick och seglar i vina vindar emot Out Skerries. När vi närmar oss Out Skerris så avtar vinden och vi startar motorn för att motorera den sista biten. Motorn ryker då mycket kraftigt med vit rök och strax därefter så går temperaturlarmet igång varvid vi stannar motorn.

Det visar sig att allt kylvatten i värmeväxlaren är borta. Thomas kopplar en slang och fyller på nytt vatten. När motorn startas igen så ryker det fortfarande vitt och vattnet i kylaren försvinner på några sekunder. Motorn stängs då av igen.

Vi beslutar oss för att inte gå till Out Skerries. Där finns inga resurser förutom en laxodling för att laga motorn. Lerwick är ett klart bättre alternativ så vi sätter segel och vänder tillbaka.

På vägen tillbaka så konstaterar vi att det när vi angör Lerwick kommer att vara när tidvattenströmmarna är som kraftigast inne i hamnen. Thomas väljer då att kontakta Shetland Coastguard för att se om det är möjligt att få någon assistans i hamnen just vid förtöjningen om motorn inte vill vara med just då.

Efter lite kompletterande frågor ifrån Coastguarden så väljer de att dirigera Lerwicks Lifeboat till vår "undsättning".

De kommer ut och möter oss, fotograferar oss, kopplar oss långsides precis vid hamninloppet och bogserar in oss i hamnen. Barnen får godis av dem och en rundvandring på livräddningskryssaren. Och till sist så parkerar de oss på vår favoritplats i Albert Dock klockan 17. På kajen står personen ifrån Shetland Coastguard som vi talade med och undrade om allt gått bra och vi var nöjda med deras service.... Som avslutning så får vi namn och telefonnummer till Volvo Penta-verkstaden i Lerwick som öppnar kl 8 morgonen därpå. Allt detta utan kostnad. Det är service det! Så nu har vi blivit sjöräddade också - även om det inte riktigt känns så. Senare visade det sig att de ALLTID är ute och tränar på måndagskvällarna med livräddningskryssaren. Så de hade tagit chansen och tränat på ett "levande mål". Hade det inte varit måndag så hade de knappast gått ut och hämtat oss på det viset de gjorde.

På kvällen steker vi lamm, gör rotfrukter i ugnen och får till en fantastisk god mintsås. Sämre kan man ha det efter att ha lidit skeppsbrott på dagen.

Klicka här för att läsa på Lerwick Lifeboat Stations-beskrivning av deras insats (scrolla ner till den 19 juli).

Tisdag, 20 juli (dag 30)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Thomas var på verkstaden några minuter innan 8. 08:15 så kom det ner två reparatörer till Tootiki. De konstaterade snabbt att spridarna var väldigt sotiga och att en hylsa runt den ena spridaren satt lös och därmed så läcker det in kylvatten i cylindern den vägen. Alltså behövdes det nya spridare (vilket vi hade med i reserv ombord) samt en ny hylsa vilket fick beställas ifrån Aberdeen.

Styrman tar under dagen med barnen till badhuset i Lerwick som har en stor avdelning i form av ett äventyrsbad med allt barnen kunde önska sig.

Onsdag, 21 juli (dag 31)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Den nya hylsan kom inte denna dag varvid vi ligger kvar i Lerwick.

Barnen älskade badhuset och det går inte att motstå att ta dem dit en gång till. Även denna gång får Styrman äran medans Thomas klappar på motorn och ger den lite kärlek.

Lammiddagen ifrån i måndags repeteras på kvällen.

Torsdag, 22 juli (dag 32)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

På morgonen kommer motor reparatörerna ner med den nya hylsan och denna monteras. Det visar sig dock att det trots detta läcker in kylvatten i motorn... alltså finns där ett fel till.

Efter några konsultationer med andra, provtryckning av värmeväxlaren så återstår i stort sett bara något riktigt allvarligt fel eller så är turbon kass. Turbon demonteras sent på eftermiddagen och de lovar att testa den under kvällen på verkstaden.

Då mycket tid går åt till att vänta denna dag så händer inte så mycket mer.

Fredag, 23 juli (dag 33)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Till frukost kommer reparatörerna ner och förklarar att turbon är slut och måste bytas. Vi beställer en ny och hoppas på en snabb leverans efter helgen.

Efter frukosten så tar vi lokalbussen till Sumburg och besöker Jarlshof med barnen. Därefter en promenad utmed kusten till Sumburghead där vi åt picknick vid fyren. Sen promenad tillbaka uppe på klippkanten till Jarlshof där vi tog bussen tillbaka till Lerwick.

Lördag, 24 juli (dag 34)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Under helgen sker inga leveranser av reservdelar så vi ligger kvar i Lerwick och väntar på att helgen skall ta slut.

Det största som händer är att vi besöker lekplatsen med barnen.

Söndag, 25 juli (dag 35)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Under helgen sker inga leveranser av reservdelar så vi ligger kvar i Lerwick och väntar på att helgen skall ta slut.

Denna dag (liksom många andra dagar i Lerwick) så fiskar barnen krabbor, fisk och annat ifrån däck medelst håvar, fiskelinor och hinkar. Rabalder (en liten gummibåt) används flitigt för att ro runt i och när man tröttnar på att ro så kan man dra sig i "navelsträngen" tillbaka till Tootiki.

På eftermiddagen förtöjer Lomah akter om oss. Lomah är en svensk båt med ett barn i passande ålder ombord. Kontakt etableras både på barn och vuxen nivå och sen är leken igång!

Lomah har bloggat om hela sin segling - klicka här för att läsa deras blog.

Måndag, 26 juli (dag 36)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Ingen ny turbo idag heller...

Barnlekarna ombord fortsätter och lekarna med Lomah fortsätter! Det känns som ett under att inget barn trillar i vattnet av allt lekande.

Tisdag, 27 juli (dag 37)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Ingen ny turbo idag heller...

Det blev därför Thomas tur att ta med barnen till badhuset.

Onsdag, 28 juli (dag 38)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~14 Lerwick - Mot Farsund - Till havs SV 8->Stilla -

Så - till sist. Klockan 07:15 klampar reparatörerna ner för lejdaren med en ny turbo under armen. Turbon packas upp, monteras, kopplas in, motorn kontrolleras och motorn provkörs. Allt fungerar som det skall!

Väl uppe på verkstaden för att betala räkningen så visar det sig att vi får hela reparationen momsfri vilket troligen gjorde den klart billigare här än om vi hade gjort den i Sverige. Lite plåster på såret i alla fall...

Vid 14 tiden så kastar vi loss ihop med Lomah som vi bestämt att kompissegla med till Farsund i Norge.

Under kvällen så avtar vinden och när det mörknar så startar vi motorn och körde den hela natten.

Lomah tappar under kvällen VHF-kontakten med oss. Vi hör dock dem bra hela tiden. Det visar sig sedan att deras squelch-knapp var trasig så den filtrerade bort all mottagen trafik.

Både Thomas och Styrman sover av någon anledning dåligt under natten och är inte utvilade på morgonen.

Torsdag, 29 juli (dag 39)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - Mot Farsund - Till havs Stilla->SV 15 -

På morgonen kommer vinden tillbaka och ökar sedan kontinuerligt under dagen. Detta gör också att sjön byggs upp allt mer och det är inte mycket bekvämlighet kvar ombord på kvällen när vinden ligger konstant på runt 15 m/s.

Under natten så är vi väldigt trötta och slitna och övergår till slut till att sova i sittbrunnen med en äggklocka för att väcka någon varje kvart för att kontrollera radar, AIS och horisonten efter andra båtar.

Fredag, 30 juli (dag 40)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - ~6 Farsund 290M Farsund SV 15->SV8 -

Under den tidiga morgonen så börjar vinden avta och när det ljusnar så angör vi Farsund dit Lomah hade ankommit några timmar före oss.

Sen sover vi ikapp lite, köper ner panpizza i stora lass till lunch innan vi går över till Lomah för fika och avrapportering av överseglingen. De hade också haft det tufft på vägen och nästan förlorat sin dinge i den kraftiga sjön.

Lördag, 31 juli (dag 41)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - - - - - - -

Vindarna var osäkra i det högre registret varvid vi valde att ligga kvar och vila ut en dag extra på bekostnad av missade kalas i Göteborg och en dag extra semester då vi nu inte skulle kunna angöra Göteborg förens på måndagen.

Vi passade på att utforska fjorden innanför Farsund med Balder istället. Roligt men rätt blött i den bitvis krabba sjön. Höga berg och djupa dalar...

Söndag, 1 augusti (dag 42)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
~9 Farsund - Mot Göteborg - Till havs S 2 -

Vi kastade loss ifrån Farsund på morgonen och gick i mycket svaga vindar för motor ut och förbi Lindesness. Väl söder om den SV-gående strömmen så seglade vi en stund men vinden avtog igen och motorn fick återigen göra sin tjänst.

På kvällen så överraskades barnen med att vi tog fram den väl gömda Play Station 2-konsolen ombord och startades med spelet Sing Star. Sällan har sittbrunnen tömts så fort på barn...

Natten var helt stilla och helt stjärnklar vilket gjorde passagen av Skagen snudd på spektakulär med alla fartyg runt oss.

Måndag, 2 augusti (dag 43)

Klockan Från Klockan Till Distans Natten Väder Övrigt
- - ~12 Hinsholmskilen 170M Till havs S 4 -

I fortsatt svaga vindar så angjorde vi Hinsholmskilen vid lunchtid. Återstod bara ett drygt jobb med att packa allt, lyfta iland, städa båten och köra hem alla saker... det blev en ganska sen kväll som sista dag på semestern.




Till början | Skriv ut
Ändrad: 2012-08-09 01:45 / Visad: 11959 gånger.