(Uppdaterad senast 2021-02-13.)
Denna sida utvecklas kontinuerligt utefter frågor vi får och erfarenheter vi gör.
För att kunna segla på vintern måste båten ligga i vattnet. Läs gärna vår sida om Vinterliggare.
Vintern 2003/2004 var den första vintern vi hade en båt liggandes i vattnet hela vintern. Sedan dess har vi varje vinter låtit vår båt ligga kvar i vattnet och seglat under vintern. Främst blir det någon helg då och då men över jul- och nyår blir det oftast lite längre perioder. På vintern seglar kring Göteborg, i Bohuslän och ibland över till Danmark (främst Läsö).
Lägg extra fokus på allt som har med säkerhet vid vintersegling. Marginalerna är mindre då det är kallt speciellt om någon skulle räkna ramla i vattnet. Är det mindre än 5 grader i vattnet så är det förenat med livsfara att bara hamna i vattnet och efter cirka 15 minuter i vattnet (utan speciella skyddskläder) så är risken för dödsfall mycket stor.
Att använda livlina på fördäck är naturligtvis en självklarhet!
Tänk också på att det kan vara mycket halt på kajer, bryggor och landgångar.
Varma kläder i flera lager är en nödvändighet. Att ha en överlevnadsoverall ytterst är en mycket bra lösning som dessutom är en bra livförsäkring om man skulle råka ramla i vattnet. Använder man en överlevnadsoverall ihop med en flytväst är det mycket viktigt att vara införstådd med att flytvästen måste ha en lyftkraft långt över 150N (gärna 275N) för att flytvästen ska lyckas att vända personen i vattnet så att ansiktet kommer uppåt.
Under flytoverallen har vi normalt ett eller två underställ, förstärka med fleecebyxor och fleecetröja vid behov.
Mössa så klart. Varma vantar; gärna dubbla vantar (ett par tunna fingervantar och ett par överstora tumvantar ytterst). Vid fuktigt väder så använder vi oftast "kemblandarhandskar". De är helgjutna i ruggat gummi och lite isolerade på insidan. Totalt vattentäta således. Säkerställ att de inte blir fuktiga på insidan av svett eller annat bara. Då blir de väldigt kalla. Så vi läggar dem på avfuktaren så fort vi kommer i hamn för att torka ur dem.
Strumpor, flera lager... Sen beroende på väder så seglar vi i gummistövlar, fodrade vinterstövlar, vandringskängor eller vad som nu passar för tillfället.
Halsduk, buff, solglasögon, keps... efter behov.
Kontrollera vädret noga och regelbundet. På vintern betyder högtryck ofta mycket kallt men klart väder. Lågtryck betyder mer vind men varmare och ofta snö.
Tänk på köldfaktorn. -10 grader och 10 m/s motsvarar minst -20 graders temperatur emot bar hud.
I de flesta hamnar kan man hitta en elanslutning för att ladda batterierna men också köra elvärme. Dock kan uttagen ligga långt ifrån den plats där man kan/har förtöjt och inte alltid vara utrustade på "fritidsbåtsvis". Så ta med långa men framförallt grova (stor kabelarea för att inte få så stort spänningsfall) på 230V-kablarna och gärna adaptrar av olika slag för att kunna ansluta båten till ett 3-fas-uttag (röda runda uttag).
I närheten av Göteborg är detta några av de hamnar som normalt erbjuder landström även på vintern;
Längre upp i Bohuslän har många hamnar el påslaget hela vintern... Åstol, Dyrön, Käringön, Väderöarna, Klädesholmen och många fler.
Och snälla! Där så är möjligt! Betala för er då ni ansluter er till landström i hamnarna. Detta gör att det kommer att finnas möjlighet till anslutning även nästa år när ni eller någon annan kommer till den hamnen!
Det finns en grupp på Facebook för Vinterseglare på Västkusten som varmt rekommenderas för fler tips, frågor och diskussioner.
Till början |
Skriv ut
Ändrad: 2021-02-13 11:46 / Visad: 7793 gånger.